Laskeutumissivun luominen on yksi webinaarin järjestämiseen liittyvistä työvaiheista. Laskeutumissivun tehtävänä on esitellä webinaari ja ottaa vastaan osallistujien ilmoittautumiset.

Webinaariin osallistuminen edellyttää aina rekisteröitymistä osallistujaksi ja tässä yhteydessä vähintään sähköpostiosoitteen luovuttamista webinaarin järjestäjälle. Tätä varten webinaarijärjestelmät luovat webinaarin perustamisen yhteydessä automaattisesti ilmoittautumisslomakkeen sisältävän laskeutumissivun. Ilmoittautujat voi ohjata tälle laskeutumissivulle esimerkiksi uutiskirjeeseen sijoitettavasta linkistä.

Laskeutumissivun voi luoda myös webinaarijärjestelmän ulkopuolisella työvälineellä. Tästä on se etu, että laskeutumissivun sisältöä ja ulkoasua voi muokata helpommin ja monipuolisemmin kuin käytettäessä webinaarijärjestelmän omaa laskeutumissivua.

Laskeutumissivun toteutus vaikuttaa myös konversioasteeseen, joten hyvän laskeutumissivun avulla voidaan kasvattaa webinaariin ilmoittautuneiden osuutta kaikista laskeutumissivun katselijoista.

Webinaarijärjestelmän oma laskeutumissivu

Helpoin tapa järjestää webinaariin ilmoittautumisten vastaanotto on käyttää webinaarijärjestelmän omaa laskeutumissivua.

GoToWebinar ja muut webinaarijärjestelmät luovat laskeutumissivun automaattisesti aina, kun uusi webinaari perustetaan järjestelmään.

Webinaarijärjestelmän omilla työvälineillä luotu laskeutumissivu on myös automaattisesti integroitu webinaarijärjestelmän osallistujarekisteriin, jolloin järjestelmien välistä tietojen siirtoa ei tarvitse järjestää.

Lisähyöty on vielä se, että ilmoittautuminen webinaariin käynnistää samalla automaattisesti webinaariin liittyvien sähköpostiviestien lähettämisen. Yleensä ilmoittautuneelle lähetetään välittömästi ilmoittautumisen jälkeen vahvistusviesti ja lisäksi yksi tai useampia muistutusviestejä ennen webinaarin alkamisajankohtaa.

Miksi siis edes miettiä muita vaihtoehtoja laskeutumissivun toteuttamiseen?

Edellä mainitut ovat webinaarijärjestelmän oman laskeutumissivun käyttöä puoltavia tekijöitä. Kun webinaarin järjestäjä haluaa päästä mahdollisimman helpolla ja saada ilmoittautumisten vastaanoton käyntiin nopeasti, on aina järkevää käyttää webinaarijärjestelmän omaa laskeutumissivua.

Mutta helppoudella on kääntöpuolensa, joiden takia webinaarin järjestäjä saattaa olla kiinnostunut myös vaihtoehtoisista tavoista toteuttaa laskeutumissivuja webinaariin ilmoittautumisten vastaanottoa varten.

Yleinen syy muiden vaihtoehtojen etsimiseen on se, että webinaarijärjestelmän oma laskeutumissivu on usein hyvin pelkistetty ja muokkausmahdollisuuksia on rajallisesti.

Alla olevassa kuvassa on GoToWebinar-järjestelmän oma laskeutumissivu, jonka kautta webinaariin voi ilmoittautua.

gotowebinar laskeutumissivu

Kuten kuvasta näkyy, laskeutumissivu on hyvin pelkistetty, mikä ei sinänsä välttämättä ole ilmoittautumisten maksimoinnin kannalta huono asia.

Webinaarin järjestäjää saattaa kuitenkin harmittaa se, että sivun ulkoista ilmettä ja sisällön tyylejä ei juurikaan pysty muokkaamaan.

Esimerkiksi fonttien ja kirjasinkokojen vaihtaminen ei ole mahdollista. Sivulle voi lisätä yrityksen tai organisaation logon sekä pienen (200 x 200 pikseliä) kuvituskuvan.

Lomaketta voi mukauttaa lisäämällä siihen pakollisten tietojen (etunimi, sukunimi, sähköpostiosoite) lisäksi valmiita lisäkysymyksiä (esimerkiksi yritys tai organisaatio, tehtävänimike) tai omia vapaavalintaisia kysymyksiä.

Laajempia muokkausmahdollisuuksia tarvitsevan on siis etsittävä muita vaihtoehtoja, joiden avulla laskeutumissivun voi luoda ja yhdistää GoToWebinar-järjestelmään siten, että sivun kautta ilmoittautuneet henkilöt rekisteröidään automaattisesti webinaarin osallistujiksi.

Laskeutumissivuihin liittyy lisäksi aina kysymys niiden tehokkuudesta ja konversioasteesta. Konversioasteella mitataan sitä, kuinka moni sivulle saapuva kävijä tekee sivulla ehdotetun toimenpiteen, webinaarin tapauksessa ilmoittautuu webinaariin.

GoToWebinarin omaa laskeutumissivua ei voi millään tavalla A/B-testata, joten sitä käytettäessä ei ole mahdollista kokeilla erilaisia viestejä ja niiden vaikutusta konversioasteeseen.

Laskeutumissivun luominen HubSpot-järjestelmällä

Jos webinaarin järjestäjällä sattuu olemaan käytössä HubSpot-järjestelmä, halutun kaltaisen laskeutumissivun luomiseen liittyvät huolet voi suurelta osin unohtaa. HubSpotin avulla voi luoda laskeutumissivut myös webinaareja varten.

HubSpot ja GoToWebinar voidaan helposti integroida (koodaamista ei tarvita, tilien yhdistäminen ja valtuutus riittää), jonka jälkeen webinaareihin liittyvät tiedot siirtyvät automaattisesti näiden järjestelmien välillä.

Käytännössä tämä mahdollistaa sen, että webinaareihin ilmoittautumisessa käytettävät laskeutumissivut luodaan HubSpotin työvälineellä. Kun laskeutumissivu lomakkeineen on valmis, lomake liitetään haluttuun webinaariin. Tämän jälkeen jokainen kyseisen lomakkeen täyttänyt henkilö rekisteröidään automaattisesti osallistujaksi webinaariin.

Lisäksi lomakkeen lähettäminen voi käynnistää mitä tahansa muita HubSpot-järjestelmässä luotuja automaatioita. HubSpot saa tiedon myös siitä, ketkä webinaariin ilmoittautuneet myös osallistuivat siihen ja ketkä eivät, jolloin webinaarin jälkeen lähetettävät seurantaviestit voidaan sisällöltään mukauttaa tämän tiedon perusteella.

HubSpot-käyttäjien ei siis tarvitse miettiä sen enempää webinaarijärjestelmän valintaa kuin laskeutumissivujen toteuttamistakaan. Kun webinaarit toteutetaan GoToWebinar-järjestelmällä, voidaan ilmoittautumisten vastaanottoon aina käyttää HubSpotin laskeutumissivuja, joiden ulkoasun ja sisällön voi muokata täsmälleen sellaiseksi kuin haluaa.

HubSpot-järjestelmässä on myös laskeutumissivujen A/B-testaus (Professional-tasosta alkaen), joten laskeutumissivujen tehokkuutta voidaan kehittää testauksen avulla.

Laskeutumissivun luominen LeadPages-järjestelmällä

Jos HubSpot ei ole yrityksessä tai organisaatiossa käytössä, toinen hyvä vaihtoehto omien laskeutumissivujen toteuttamiseen on LeadPages.

LeadPages on maksullinen pilvipalvelu. Nimensä mukaisesti LeadPagesin ideana on auttaa verkkosivustojen omistajia ”liidien” eli mahdollisten uusien asiakkaiden yhteystietojen kokoamisessa ja tehdä siitä mahdollisimman helppoa.

LeadPages-järjestelmän avulla voi täysin ilman koodaamista luoda laskeutumissivuja ja muita verkkosivuston käyttäjien yhteystietojen hankintaan tarkoitettuja välineitä, kuten pop up -lomakkeita.

Laskeutumissivun luominen onnistuu helposti ilman koodaustaitoja

LeadPages sisältää valmiita laskeutumissivujen asettelumalleja, joita voi vapaasti mukauttaa omien tarpeiden mukaan ja luoda juuri halutun kaltaisia laskeutumissivuja. Työskentely tapahtuu helppokäyttöisen vedä ja pudota -muokkaustyövälineen avulla tavallisessa selaimessa.

leadpages laskeutumissivun malleja

LeadPages-järjestelmällä luoduilla laskeutumissivuilla voi käyttää vapaasti erilaisia värejä, fontteja, kuvia ja videoita.

LeadPages myös säilyttää luodut laskeutumissivut omalla palvelimellaan, joten sen käyttö ei edellytä omaa web-palvelinta.

==> Tutustu LeadPages-järjestelmään

Integroi valmis laskeutumissivu GoToWebinar-järjestelmään

Helppokäyttöisyyden ja laskeutumissivujen monipuolisten muokkausmahdollisuuksien lisäksi LeadPages sisältää vielä yhden vahvuuden: sen avulla luodut laskeutumissivut voidaan helposti integroida GoToWebinar-webinaarijärjestelmään (suora integraatio lisäksi WebinarJam-järjestelmään).

Integrointi tapahtuu yksinkertaisesti valitsemalla laskeutumissivun lomakkeelta GoToWebinar-tili ja sen jälkeen webinaari, johon lomakkeen täyttävät henkilöt rekisteröidään osallistujaksi.

laskeutumissivun integrointi gotowebinar-järjestelmään

Saman laskeutumissivun voi integroida yhtä aikaa useampaan ulkopuoliseen järjestelmään, jolloin webinaariin ilmoittautuneiden tiedot voidaan siirtää automaattisesti myös esimerkiksi sähköpostijärjestelmään (esimerkiksi Drip, MailChimp, ActiveCampaign).

Suorien integraatioiden lisäksi LeadPages-järjestelmällä luodut laskeutumissivut saa integroitua lukemattomiin eri pilvipalveluihin käyttämällä Zapier-välityspalvelua.

Myös LeadPages-järjestelmässä on myös laskeutumissivujen A/B-testaus (Pro-tasosta alkaen), joten laskeutumissivujen tehokkuutta voidaan kehittää testauksen avulla.

Sijoita ilmoittautumislomake mille tahansa verkkosivulle

LeadPages sisältää kokonaisten laskeutumissivujen toteuttamiseen tarkoitettujen välineiden lisäksi mahdollisuuden luoda linkistä tai painikkeesta avautuvia pop up -lomakkeita, jotka voi integroida GoToWebinar-järjestelmään.

Pop up -lomakkeita voi lomakkeen luomisen yhteydessä syntyvän javascript-koodin avulla sijoittaa mille tahansa verkkosivulle.

Laskeutumissivun webinaaria varten voi siis luoda millä tahansa verkkosivuston ylläpitoon käytettävällä julkaisujärjestelmällä, esimerkiksi WordPressillä ja yksinkertaisesti upottaa pop up -lomakkeen haluttuun kohtaan sivulla.

Pop up -lomakkeen avulla webinaarin laskeutumissivuna voi käyttää mitä tahansa verkkosivuston sivua tai blogiartikkelia.

LeadPages on ominaisuuksiinsa nähden hinnaltaan edullinen. Keskeisimmät toiminnot sisältävän Standard-paketin saa vuodeksi käyttöönsä 300 USD hinnalla.